maanantai 10. joulukuuta 2018

Kuvakorttien käyttö

Kuvakortteja käytetään puheen ja sanattomien viestien tukena. Kuvalla voidaan viitata asiaan tai esineeseen, joita ei sanallisesti pysty ilmaisemaan. Kuva voi myös toimia havainnollistajana esimerkiksi uuden asian läpikäymisessä. Kuvia on hyvä käyttää kommunikaatiotilanteissa, vaikka kuvan merkitys ei olisi selvä, koska näissä tilanteissa kuvat saavat merkityksen.

Arjen tilanteissa voidaan käyttää yksittäisiä kuvia havainnollistamaan tilanteita. Yksittäisiä kuvia voidaan myös käyttää jäsentämään keskustelua. Kuvien sanallistaminen varmistaa sen, että viestiä tulee ymmärretyksi oikein ja siinä merkityksessä missä viestin lähettäjä on sen halunnut sanoa.
Kuvien käytössä tarvitaan myös pitkäjänteistä harjoittelua, toistoa ja onnistumisen kokemuksia, jotta kuvien käyttö palvelisi puheentukemisessa. 

Kuvien käytön harjoittelussa tulee hyödyntää tilanteita, joissa tulee tarve ilmaista itseään toiselle ja joissa ei pysty ilmaista viestiä muina keinoina tai viesti ei tule ymmärretyksi. Tällaisia tilanteita voi lapsilla olla esimerkiksi leikit, pelit tai ristiriitatilanteet, joissa omien tunteiden kertominen sanoin voi olla hankalaa. Lapsen iästä riippumatta on hyvä keskittyä asioihin mitkä liittyvät hänen elämäntilanteeseen tai kiinnostavat häntä. Kuvilla tulee myös pystyä ilmaisemaan sellaista, mitä ei pysty muilla keinoilla ilmaisemaan yhtä tehokkaasti.
Papunetin avulla on helppo tehdä kuvasarjoja arkipäivän tilanteista tai etsiä yksittäisiä kuvia.
(papunet.net)

Papunetin kuvapankin materiaalia voi tulostaa ja tallentaa omalle koneelle ja käyttää kommunikoinnissa, kuntoutuksessa ja opetuksessa. Kuvapankin kuvat ovat käytössä myös Papunetin kuvatyökalussa. (papunet.net)
Papunetin kuvatyökalu on ilmainen kuvapankki- ja työkaluohjelma, jolla voi tehdä omiin tarpeisiin sopivia kuvallisia materiaaleja. Kuvatyökalu toimii myös tableteissa. (papunet.net)

Ohjemateriaali videoissamme kuvat ovat joko sijoitettuna arkiympäristöön lapsen tasolle tai niin, että huoltaja käyttää kuvakortteja tilanteeseen sopivalla tavalla. Kuvakorttien sijoittaminen lapsen ympäristöön helpottaa lasta muistamaan yksittäisiä arjen rutiineja ja niiden järjestystä. Silloin huoltaja on ennestään tehnyt nämä rutiinit yhdessä lapsen kanssa, mutta myöhemmin kuvakortit toimivat lähinnä muistuttavana tekijänä, jotka tukevat lapsen itsenäistä toimintaa. On tärkeää, että huoltaja myös sanoittaa nämä rutiinit, kuten silloin kun lapsen on pestävä kätensä, huoltaja sekä sanoittaa tekemisen, että näyttää siihen liittyvää kuvaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti