Arjen tilanteissa voidaan käyttää
yksittäisiä kuvia havainnollistamaan tilanteita. Yksittäisiä kuvia voidaan myös
käyttää jäsentämään keskustelua. Kuvien sanallistaminen varmistaa sen, että
viestiä tulee ymmärretyksi oikein ja siinä merkityksessä missä viestin lähettäjä
on sen halunnut sanoa.
Kuvien käytössä tarvitaan myös
pitkäjänteistä harjoittelua, toistoa ja onnistumisen kokemuksia, jotta kuvien käyttö
palvelisi puheentukemisessa.
Kuvien käytön harjoittelussa tulee hyödyntää tilanteita,
joissa tulee tarve ilmaista itseään toiselle ja joissa ei pysty ilmaista
viestiä muina keinoina tai viesti ei tule ymmärretyksi. Tällaisia tilanteita
voi lapsilla olla esimerkiksi leikit, pelit tai ristiriitatilanteet, joissa
omien tunteiden kertominen sanoin voi olla hankalaa. Lapsen iästä riippumatta on
hyvä keskittyä asioihin mitkä liittyvät hänen elämäntilanteeseen tai kiinnostavat
häntä. Kuvilla tulee myös pystyä ilmaisemaan sellaista, mitä ei pysty muilla keinoilla
ilmaisemaan yhtä tehokkaasti.
Papunetin avulla on helppo tehdä
kuvasarjoja arkipäivän tilanteista tai etsiä yksittäisiä kuvia.
(papunet.net)
(papunet.net)
Papunetin
kuvapankin materiaalia voi tulostaa ja tallentaa omalle koneelle ja käyttää
kommunikoinnissa, kuntoutuksessa ja opetuksessa. Kuvapankin kuvat ovat käytössä
myös Papunetin kuvatyökalussa. (papunet.net)
Papunetin kuvatyökalu on ilmainen kuvapankki- ja
työkaluohjelma, jolla voi tehdä omiin tarpeisiin sopivia kuvallisia
materiaaleja. Kuvatyökalu toimii myös tableteissa. (papunet.net)
Ohjemateriaali videoissamme kuvat ovat joko sijoitettuna arkiympäristöön lapsen tasolle tai niin, että huoltaja käyttää kuvakortteja tilanteeseen sopivalla tavalla. Kuvakorttien sijoittaminen lapsen ympäristöön helpottaa lasta muistamaan yksittäisiä arjen rutiineja ja niiden järjestystä. Silloin huoltaja on ennestään tehnyt nämä rutiinit yhdessä lapsen kanssa, mutta myöhemmin kuvakortit toimivat lähinnä muistuttavana tekijänä, jotka tukevat lapsen itsenäistä toimintaa. On tärkeää, että huoltaja myös sanoittaa nämä rutiinit, kuten silloin kun lapsen on pestävä kätensä, huoltaja sekä sanoittaa tekemisen, että näyttää siihen liittyvää kuvaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti